cookingforyou

Alla inlägg under mars 2013

Av Anton Wikberg - 12 mars 2013 21:31

Sveriges Mästerkock är inne på 3:e säsongen i TV4, och det blir mer och mer populärt bland de som tittar.

Själv bojkottar jag detta program till förmån för andra matlagningsprogram! Varför?

Själva programidén är kul det är inte det jag tycker är negativt med det, då personer med en annan yrkesbakgrund än kock får visa sina matlagningsfärdigheter och sedan bli bedömd av Mannerström & Co om maten är godkänd eller inte efter att ha matlagning som hobby.

Det jag tycker de kan ändra är själva namnet till programmet, jag menar Sveriges Mästerkock det klingar så fel i mina öron.

Jag tänker så här:

Ta en kock som är riktigt duktig och som jobbat ett antal år och har den där drömmen att få bli kökschef, vinna Årets Kock, vinna Bocuse d´Or eller få vara kock på en stjärnrestaurang, men aldrig når dit innan pensionen.

Just den kocken kanske har den där drömmen om att få öppna egen restaurang och få utmärkelser för sitt jobb med restaurangen med mera men han/hon kanske inte har det kapital som krävs.

För att bli en stor kock inom gastronomins värld så krävs det enormt stora uppoffringar, hårt arbete dag som natt, mycket erfarenhet etc.

Några exempel har vi så som Mathias Dahlgren, René Redzepi, Gordon Ramsay, Jamie Oliver, Heston Blumtenthal m.fl


När du har vunnit San Pellegrinos Worlds 50 Best Restaurants 3 år i rad, blir kallad världens bästa kock, har flera restauranger med Michelinstjärnor då kan du kallas för mästerkock.


I det här programmet så får vinnaren som på ett banaskal bli kallad för Sveriges Mästerkock utan att ha jobbat flera år dag som natt, göra stora uppoffringar, mycket erfarnhet m.m. 


Nä gör om, gör rätt säger jag!



Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards